Νάμαστε και πάλι εδώ μόνο που αυτή τη φορά θα ξεκινήσω κάπως στενάχωρα. Όπως συνηθίζω διαμορφώνοντας το πρόγραμμα μου είχα μια κεντρική επιλογή και γύρω από αυτήν έχτισα τις υπόλοιπες ταινίες. Winter's bone λέγεται και κατάφερα να τη χάσω. Δεν ευθύνεται η κούραση αλλά η στάση εργασίας των υπαλλήλων του Ο.Α.Σ.Θ και το μεγάλο κοινό που είχα μεταξύ δύο προβολών. Έχω λιγάκι πεσμένη διάθεση αλλά που θα πάει θα καταφέρω να τη δω. Σκέφτομαι πως και σήμερα Πέμπτη δεν θα παρακολουθήσω τίποτα και πάλι δεν κατάφερα να σώσω την κοιλιά από το άρθρο. Το ΠαρασκευοΣαββατοΚύριακο θα επανέλθω δριμύτερος και όπως συνηθίζω να λέω ναι αυτό είναι απειλή.
Drei Σκηνοθεσία: Tom Tykwer
H καινούρια ταινία του πολλά υποσχόμενου δημιουργού των Τρέξε Λόλα Τρέξε, Άρωμα. Με τη Λόλα είχε αφήσει πολλές θετικές εντυπώσεις εξαιτίας των πρωτοποριακών ιδεών του και με το Άρωμα κατόρθωσε να δημιουργήσει σε πολλά σημεία έναν αισθητικό θρίαμβο και να αποθεώσει την τέχνη. Οι ικανότητες του στο σκηνοθετικό τομέα είναι γνωστές και δεν χρειάζεται να αναφερθώ σε αυτές και για αυτό μια από τις πρώτες Ευρωπαϊκές προβολές της νέας του δημιουργίας δεν περνάει εύκολα απαρατήρητη. Γεμάτη αίθουσα όπως αναμενόταν και πέφτουν οι τίτλοι αρχής.
Τρίο η μετάφραση του Φεστιβάλ και αν το μυαλό σας πάει σε παρτούζες, όργια και ερωτικές περιπτύξεις μην ντραπείτε να το πείτε δεν θα σας χαρακτηρίσει κανείς πονηρούς επειδή αυτή είναι η θεματολογία της ταινίας. Πρόκειται για την πιο εμπορική και πιο απλοϊκή ταινία του σκηνοθέτη με τις λιγότερες απαιτήσεις. Ένα ζευγάρι που ο άντρας αντιμετωπίζει σοβαρό πρόβλημα υγείας και η γυναίκα του συνάπτει ερωτική σχέση με έναν άλλο άντρα. Για να ολοκληρωθεί η τριάδα του τίτλου ο άντρας της λίγο αργότερα γνωρίζει τον εραστή της και ερωτεύονται κεραυνοβόλα.
Το σενάριο είναι του Tykwer και είναι αυτό που προδίδει το εγχείρημα. Προσπαθεί να κάνει αναφορές στις δραματικές σκηνές που τις διαποτίζει με πιο εύθυμες και χαλάρες ενώ παράλληλα κάνει αναφορά στη προβληματική σχέση του ζευγαριού και την αδυναμία τους να επικοινωνήσουν και να νοιαστούν ο ένας για τον άλλο. Στην ουσία αυτό που κατορθώνει είναι να γίνει αρκετά κωμική, λίγο συγκινητική και ελάχιστα σκεπτόμενη καθώς το θέμα της σχέσεως του ζευγαριού μένει πολύ στην απέξω. Πρόκειται για μια ανάλαφρη και επιφανειακή προσέγγιση σε ένα θέμα που σηκώνει περαιτέρω ανάλυση και προβληματισμό. Αν δεν διεισδύσεις βαθιά στη ψυχολογία και το υποσυνείδητο των ηρώων σου κινδυνεύεις να εκτεθείς ανεπανόρθωτα καθώς η δημιουργία σου θα γίνει ίδια με παλιά σειρά του Alpha τις Ερωτικές Ιστορίες ή κάπως έτσι. Μιλάω για εκείνη τη σειρά που είχε γράψει σενάριο ο μέγιστος Νίκος Μουρατίδης.
Για να είμαι πιο σωστός θα πω ότι το Drei είναι ένα κουλτουριάρικο επεισόδιο της προαναφερθείσας σειράς καθώς η εικόνα και η σκηνοθεσία είναι πολύ ανώτερες από το μέσο επίπεδο της τηλεόρασης. Και του κινηματογράφου θα συμπληρώσω. O Tykwer στο εικαστικό κομμάτι συνεχίζει να κάνει θαύματα με τις συνηθισμένες του τεχνικές που οδηγούν στην πιο καλαίσθητη σκηνή της ταινίας με το φινάλε. Στο Άρωμα είχε δημιουργήσει κάτι παρόμοιο μόνο που εκεί το σενάριο τον στήριζε απολύτως η κατάληξη ήταν απρόβλεπτη και επικράτησε ο εντυπωσιασμός. Στο Drei αυτά δεν υφίστανται καθώς λείπει το στοιχείο της έκπληξης και το εύθυμο κομμάτι της ταινίας έχει δηλώσει τη δυναμική του παρουσία λίγα λεπτά νωρίτερα. Να τη δείτε κυρίως για την όμορφη εικόνα της προσπαθώντας να μη σκέφτεστε όσα διαδραματίζονται. Τώρα που το σκέφτομαι δεν πάτε σε καμιά έκθεση φωτογραφίας καλύτερα; Και εκεί ωραίες εικόνες θα έχει.
L'enfance du Mal Σκηνοθεσία: Olivier Coussemacq
Συνεχίστηκε για ακόμα μία μέρα η παράδοση καθώς πλέον μετράω έξι μέρες προβολής και οχτώ ερωτοαπαντήσεις με αντίστοιχους σκηνοθέτες. Ο Olivier Coussemacq χαριτολογώντας είπε πως είναι πολύ χαρούμενος που τον επέλεξαν για το διαγωνιστικό κομμάτι του Φεστιβάλ αποδεικνύοντας πως έχουν γούστο στηρίζοντας μια ωραία ταινία αλλά επέλεξαν και άλλες το ίδιο όμορφες ταινίες για αυτό και ο συναγωνισμός θα είναι έντονος. Μας ευχήθηκε να απολαύσουμε τη δημιουργία του και ήρθε αισίως η στιγμή της έναρξης της προβολής.
Drei Σκηνοθεσία: Tom Tykwer
H καινούρια ταινία του πολλά υποσχόμενου δημιουργού των Τρέξε Λόλα Τρέξε, Άρωμα. Με τη Λόλα είχε αφήσει πολλές θετικές εντυπώσεις εξαιτίας των πρωτοποριακών ιδεών του και με το Άρωμα κατόρθωσε να δημιουργήσει σε πολλά σημεία έναν αισθητικό θρίαμβο και να αποθεώσει την τέχνη. Οι ικανότητες του στο σκηνοθετικό τομέα είναι γνωστές και δεν χρειάζεται να αναφερθώ σε αυτές και για αυτό μια από τις πρώτες Ευρωπαϊκές προβολές της νέας του δημιουργίας δεν περνάει εύκολα απαρατήρητη. Γεμάτη αίθουσα όπως αναμενόταν και πέφτουν οι τίτλοι αρχής.
Τρίο η μετάφραση του Φεστιβάλ και αν το μυαλό σας πάει σε παρτούζες, όργια και ερωτικές περιπτύξεις μην ντραπείτε να το πείτε δεν θα σας χαρακτηρίσει κανείς πονηρούς επειδή αυτή είναι η θεματολογία της ταινίας. Πρόκειται για την πιο εμπορική και πιο απλοϊκή ταινία του σκηνοθέτη με τις λιγότερες απαιτήσεις. Ένα ζευγάρι που ο άντρας αντιμετωπίζει σοβαρό πρόβλημα υγείας και η γυναίκα του συνάπτει ερωτική σχέση με έναν άλλο άντρα. Για να ολοκληρωθεί η τριάδα του τίτλου ο άντρας της λίγο αργότερα γνωρίζει τον εραστή της και ερωτεύονται κεραυνοβόλα.
Το σενάριο είναι του Tykwer και είναι αυτό που προδίδει το εγχείρημα. Προσπαθεί να κάνει αναφορές στις δραματικές σκηνές που τις διαποτίζει με πιο εύθυμες και χαλάρες ενώ παράλληλα κάνει αναφορά στη προβληματική σχέση του ζευγαριού και την αδυναμία τους να επικοινωνήσουν και να νοιαστούν ο ένας για τον άλλο. Στην ουσία αυτό που κατορθώνει είναι να γίνει αρκετά κωμική, λίγο συγκινητική και ελάχιστα σκεπτόμενη καθώς το θέμα της σχέσεως του ζευγαριού μένει πολύ στην απέξω. Πρόκειται για μια ανάλαφρη και επιφανειακή προσέγγιση σε ένα θέμα που σηκώνει περαιτέρω ανάλυση και προβληματισμό. Αν δεν διεισδύσεις βαθιά στη ψυχολογία και το υποσυνείδητο των ηρώων σου κινδυνεύεις να εκτεθείς ανεπανόρθωτα καθώς η δημιουργία σου θα γίνει ίδια με παλιά σειρά του Alpha τις Ερωτικές Ιστορίες ή κάπως έτσι. Μιλάω για εκείνη τη σειρά που είχε γράψει σενάριο ο μέγιστος Νίκος Μουρατίδης.
Για να είμαι πιο σωστός θα πω ότι το Drei είναι ένα κουλτουριάρικο επεισόδιο της προαναφερθείσας σειράς καθώς η εικόνα και η σκηνοθεσία είναι πολύ ανώτερες από το μέσο επίπεδο της τηλεόρασης. Και του κινηματογράφου θα συμπληρώσω. O Tykwer στο εικαστικό κομμάτι συνεχίζει να κάνει θαύματα με τις συνηθισμένες του τεχνικές που οδηγούν στην πιο καλαίσθητη σκηνή της ταινίας με το φινάλε. Στο Άρωμα είχε δημιουργήσει κάτι παρόμοιο μόνο που εκεί το σενάριο τον στήριζε απολύτως η κατάληξη ήταν απρόβλεπτη και επικράτησε ο εντυπωσιασμός. Στο Drei αυτά δεν υφίστανται καθώς λείπει το στοιχείο της έκπληξης και το εύθυμο κομμάτι της ταινίας έχει δηλώσει τη δυναμική του παρουσία λίγα λεπτά νωρίτερα. Να τη δείτε κυρίως για την όμορφη εικόνα της προσπαθώντας να μη σκέφτεστε όσα διαδραματίζονται. Τώρα που το σκέφτομαι δεν πάτε σε καμιά έκθεση φωτογραφίας καλύτερα; Και εκεί ωραίες εικόνες θα έχει.
L'enfance du Mal Σκηνοθεσία: Olivier Coussemacq
Συνεχίστηκε για ακόμα μία μέρα η παράδοση καθώς πλέον μετράω έξι μέρες προβολής και οχτώ ερωτοαπαντήσεις με αντίστοιχους σκηνοθέτες. Ο Olivier Coussemacq χαριτολογώντας είπε πως είναι πολύ χαρούμενος που τον επέλεξαν για το διαγωνιστικό κομμάτι του Φεστιβάλ αποδεικνύοντας πως έχουν γούστο στηρίζοντας μια ωραία ταινία αλλά επέλεξαν και άλλες το ίδιο όμορφες ταινίες για αυτό και ο συναγωνισμός θα είναι έντονος. Μας ευχήθηκε να απολαύσουμε τη δημιουργία του και ήρθε αισίως η στιγμή της έναρξης της προβολής.
Η αρχή του κακού όπως είναι η Ελληνική μετάφραση είναι μια εξαιρετική κλασική δημιουργία του Ευρωπαϊκού κινηματογράφου που καταφέρνει κρατώντας χαμηλούς τόνους να έχει τεράστια ένταση και δυναμική και να παίζει επιτυχώς με τα νεύρα του θεατή. Ψυχολογικό θρίλερ για γερά νεύρα με τάσεις να ισοπεδώνει τους χαρακτήρες του, να τους αφήνει απόλυτα εκτεθειμένους και να έχουν παραδώσει ψυχή και σώμα στον μαέστρο που τους κατευθύνει σαν μαριονέτες. Κάποιες μικρές σεναριακές υπερβολές δεν μπόρεσαν να στερήσουν τουλάχιστον από εμένα την απόλαυση της παρακολούθησης.
Δεν μπορώ όμως να αναφερθώ σε ένα ψεγάδι που για μερικούς μπορεί να αποβεί παραπάνω από καταστροφικό και απαξιωτικό για την ταινία. Aναφέρομαι στην πρωτοφανή ομοιότητα με το κατά τέσσερα χρόνια παλιότερο και επίσης Γαλλικό La Tourneuse de Pages κυρίως στα νοήματα των δύο ταινίων αλλά και στη δομή. Η μικρή διαφορά τους είναι πως στην Αρχή του Κακού δεν γίνονται αμέσως κατανοητές οι σεναριακές προθέσεις αλλά υπολείπεται σε ατμόσφαιρα του Κοριτσιού που Γυρνούσε τις Σελίδες. Οποιαδήποτε αναφορά στη μία ταινία ισχύει και για την άλλη και αυτό με προβηματίζει. Δείτε και τις δύο και κάντε με τη σειρά σας τις συγκρίσεις.
Ερώτησεις απαντήσεις στη συνέχεια και ήταν η πιο αμήχανη στιγμή καθώς οι περισσότερες ερωτήσεις κινήθηκαν γύρω από τον τίτλο της ταινίας και δεν τις χαρακτηρίζεις εύκολα εύστοχες. Αφού καταλάβαμε πως η ακριβής μετάφραση είναι η Παιδική Ηλικία του Κακού και προσθέσαμε μια παραπάνω αχρείαστη πληροφορία στον εγκέφαλο, ο σκηνοθέτης απόρησε με την ερώτηση για τα σκοτεινά πλάνα λέγοντας αστειεύομενος πως η ταινία του θα είναι κωμωδία και μετά διευκρίνισε πως είναι και ο σεναριογράφος και πως υπάρχουν πολλά σημεία της ταινίας που αναφέρονται στην κακία που κρύβει η βασική του πρωταγωνιστρία αλλά δεν θέλει να τα επισημάνει και πως γνωρίζει πως η συγκεκριμένη απάντηση δεν είναι η πιο πειστική. Θα μπορούσαμε να είχαμε πιο πετυχημένες ερωτήσεις και περισσότερο χρόνο αλλά δυστυχώς δεν είναι όλα τέλεια. Άλλη μια μέρα έφτασε στο τέλος της.
Θα τα ξαναπούμε. Αύριο; Μεθαύριο; Θα δείξει τα δεδομένα αλλάζουν αστραπιαία.
Δεν μπορώ όμως να αναφερθώ σε ένα ψεγάδι που για μερικούς μπορεί να αποβεί παραπάνω από καταστροφικό και απαξιωτικό για την ταινία. Aναφέρομαι στην πρωτοφανή ομοιότητα με το κατά τέσσερα χρόνια παλιότερο και επίσης Γαλλικό La Tourneuse de Pages κυρίως στα νοήματα των δύο ταινίων αλλά και στη δομή. Η μικρή διαφορά τους είναι πως στην Αρχή του Κακού δεν γίνονται αμέσως κατανοητές οι σεναριακές προθέσεις αλλά υπολείπεται σε ατμόσφαιρα του Κοριτσιού που Γυρνούσε τις Σελίδες. Οποιαδήποτε αναφορά στη μία ταινία ισχύει και για την άλλη και αυτό με προβηματίζει. Δείτε και τις δύο και κάντε με τη σειρά σας τις συγκρίσεις.
Ερώτησεις απαντήσεις στη συνέχεια και ήταν η πιο αμήχανη στιγμή καθώς οι περισσότερες ερωτήσεις κινήθηκαν γύρω από τον τίτλο της ταινίας και δεν τις χαρακτηρίζεις εύκολα εύστοχες. Αφού καταλάβαμε πως η ακριβής μετάφραση είναι η Παιδική Ηλικία του Κακού και προσθέσαμε μια παραπάνω αχρείαστη πληροφορία στον εγκέφαλο, ο σκηνοθέτης απόρησε με την ερώτηση για τα σκοτεινά πλάνα λέγοντας αστειεύομενος πως η ταινία του θα είναι κωμωδία και μετά διευκρίνισε πως είναι και ο σεναριογράφος και πως υπάρχουν πολλά σημεία της ταινίας που αναφέρονται στην κακία που κρύβει η βασική του πρωταγωνιστρία αλλά δεν θέλει να τα επισημάνει και πως γνωρίζει πως η συγκεκριμένη απάντηση δεν είναι η πιο πειστική. Θα μπορούσαμε να είχαμε πιο πετυχημένες ερωτήσεις και περισσότερο χρόνο αλλά δυστυχώς δεν είναι όλα τέλεια. Άλλη μια μέρα έφτασε στο τέλος της.
Θα τα ξαναπούμε. Αύριο; Μεθαύριο; Θα δείξει τα δεδομένα αλλάζουν αστραπιαία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου